خودروبر کرج یکی از شرکت های امداد رسانی در جاده ها و شهر است. از حیاتی ترین سیستم هایی که در وسایل نقلیه ای نقش بسیار مهمی دارد، سیستم خنک کننده موتور خودرو است. این سیستم شرایطی را فراهم می کند تا موتور خودرو در دمای استاندارد تنظیم شده خود کار کند. اجازه نمی دهد دما از دمای استاندارد تعیین شده برای آن بالا یا پایین بیاید. در این مقاله از امداد خودرو فلاحی در مورد سیستم خنک کننده موتور صحبت می کنیم.
عنوان | خودروبر کرج |
---|---|
نویسنده | علی فکریان |
دپارتمان | اوج شید |
تعداد کلمات | 1664 کلمه |
مدت زمان مطالعه | 16 دقیقه |
فهرست مطالب
دمای بسیار بالا، معضل همیشگی استفاده از موتور درونسوز!
دمای متعادل مناسب کارکردن موتور است، نه دمای خیلی پایین و سرد!
وظایف اصلی و مهم سیستم خنک کننده موتور خودرو
سیستم های خنک کننده موتور خودرو چند نوع دارند؟
مدار سیستم خنک کننده موتور خودرو ها با هوا
مدار سیستم خنک کننده موتور خودرو ها با استفاده از آب
نحوه گردش مایع خنک کننده بین رادیاتور و موتور
اجزای سیستم خنک کننده موتور خودرو با استفاده از آب
رادیاتور خودرو چیست و چه وظیفه ای در این سیستم دارد؟
نتیجه گیری: چطور از سیستم خنک کننده خودرو نگهداری کنیم؟
سوالات متداول در مورد سیستم خنک کننده خودرو ها
فهرست تصاویر
سیستم خنک کننده موتور 2سیستم خنک کننده با آب
سیستم خنک کننده موتور 3واتر پمپ
دمای بسیار بالا، معضل همیشگی استفاده از موتور درونسوز!
همانطور که می دانید موتور حرارتی خودرو به دلیل وجود احتراق های متوالی دچار افزایش سریع دما می شود. خودروبر داغستان آماده ارائه خدمات سیار سیستم خنک کننده خودرو. این افزایش دما باید تا مقدار مشخصی ادامه یابد و سپس موتور در همان دما به کار خود ادامه میدهد. نمونه ای از موتور خودرو را در سیستم خنک کننده موتور 1 مشاهده میکنید. این دما معمولاً بر اساس آلیاژ مورد استفاده در ساخت بلوک های موتور تعیین میشود. همچنین دمای مورد نیاز برای سوختن کامل بیشتر سوخت تزریق شده و همچنین جلوگیری از احتراق ناقص تنظیم می شود. وظیفه سیستم خنک کننده حفظ دمای کارکرد نرمال موتور است. دمای کارکرد معمولی موتور دمایی است که در آن موتور بهترین کارایی خود را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خودرو به وبسایت خودروبر داغستان به نشانی emdadkhodrofalahi.ir مراجعه کنید.
دمای متعادل مناسب کارکردن موتور است، نه دمای خیلی پایین و سرد!
برخلاف تصور عموم که کارکردن سرد موتور را مطلوب می دانند. در صورتی که سرد بودن باعث افزایش مصرف سوخت موتور میشود. گرم شدن موتور، روغن روان کننده تر می شود و احتراق بهتر می شود. موتور نرم تر کار می کند و راندمان آن افزایش می یابد. از طرفی دمای کارکرد موتور نباید زیاد افزایش یابد. افزایش دما به قطعات موتور مانند واشر سر و سوپاپ ها آسیب میرساند و همچنین مشکلات دیگری را ایجاد میکند. با خودروبر کرج بهترین خدمات امدادی را در هر زمان و مکان بخواهید.
دمای معمولی موتور برای موتورهای مختلف متفاوت است. دمای مایع خنک کننده موتور در حالت عادی برای موتورهای مختلف متفاوت است. دمای آن معمولا بین 85 تا 95 درجه سانتیگراد میباشد.
وظایف اصلی و مهم سیستم خنک کننده موتور خودرو
- دمای اجزای موتور را در دمایی نگه دارد که روغن کاری موثر امکان پذیر باشد. با تماس با خودروبر داغستان میتوانید از خدمات عیب یابی خودرو در محل بهره مند شوید. جهت تماس میتوانید به وبسایت امداد خودرو فلاحی مراجعه کنید.
- دمای اجزای مختلف موتور را در محدوده مشخصی حفظ کنید تا بر سلامت قطعات موتور تأثیری نگذارد.
سیستم های خنک کننده موتور خودرو چند نوع دارند؟
دو نوع سیستم خنک کننده موتور در خودروها وجود دارد. مستقیماً با هوا (خنک کننده هوا) و با خنک کننده مایع (خنک کننده آب).
مدار سیستم خنک کننده موتور خودرو ها با هوا
در این نوع که در موتورسیکلت ها استفاده میشود، روی بدنه موتور باله هایی برای انتقال حرارت تعبیه شده است. خودروبر کرج دارای تمامی امکانات لازم و به روز برای امداد رسانی در هر زمان و مکان است. در اطراف موتور، این کار می تواند به طور طبیعی یا توسط یک فن انجام شود. سیستم خنک کننده موتور با هوا امروزه در موتورسیکلت هایی با حجم موتور کم استفاده می شود. این نوع موتور ها ارزان ارزان هستند و همچنین نیاز کمتر به سرویس و نگهداری دوره ای دارند. یکی از مهم ترین دلایل عدم استفاده از سیستم های هوا خنک در خودروها، ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی است. برای تماس با خودروبر داغستان میتوانید به وبسایت emdadkhodrofalahi.ir مراجعه کنید.
مدار سیستم خنک کننده موتور خودرو ها با استفاده از آب
در این سیستم با گردش مایع خنککننده در قسمتهای مختلف موتور، گرمای موتور توسط مایع خنککننده جذب می شود. با گردش از طریق رادیاتور به هوای اطراف منتقل میشود. منظور از سیستم خنک کننده سیستم خنک کننده با آب خنک کننده است. خودروهای قدیمی از کاربراتور برای خنک کردن و خودروهای جدیدتر از سیستم رادیاتور استفاده می کنند. نمونه ای از این سیستم را در سیستم خنک کننده موتور 2 مشاهده میکنید. شما میتوانید دریافت خدمات جاده ای سیستم خنک کننده با خودروبر کرج تماس بگیرید.
نحوه گردش مایع خنک کننده بین رادیاتور و موتور
آب رادیاتور در مدار گردش ابتدا وارد بلوک اصلی موتور شده و گرما را از دیواره سیلندر جذب میکند. سپس به سر سیلندر می رود و در آنجا گرمای محفظه احتراق را نیز جذب می کند. اگر ترموستات باز باشد، مایع خنک کننده وارد قسمت بالایی رادیاتور می شود. به دلیل وجود فن پشت رادیاتور، در زمان حرکت آب رادیاتور از بالا به پایین، حرارت خود را از دست میدهد. امداد رسانی شبانه روزی از خدمات خودروبر داغستان است. این چرخه برای همیشه تکرار میشود تا زمانی که به هر دلیلی رادیاتور آب کافی نداشته باشد. در این صورت خودرو اصطلاحا جوش می آورد!
سیستم خنک کننده موتور 2سیستم خنک کننده با آب
حجم مایع خنک کننده در موتورها به اندازه، حجم و نوع موتور بستگی دارد. به عنوان مثال موتور هشت سیلندر سیستم خنک کننده بزرگتری نسبت به یک موتور کوچک و شهری چهار سیلندر دارد. در موتورهای حجیم، ابعاد رادیاتور نیز بسیار بزرگتر است تا سطح تماس بیشتری با هوا ایجاد شود.
اجزای سیستم خنک کننده موتور خودرو با استفاده از آب
- فن خنک کننده: وظیفه آن گردش هوا به منظور خنک کردن آب داخل رادیاتور است. خودروبر کرج آماده امداد رسانی در هر زمان و مکان.
- موتور فن: وظیفه آن حرکت دادن فن است.
- رادیاتور: آبی که در داخل موتور گردش میکند گرمای آن را میگیرد، وارد رادیاتور میشود و دوباره خنک میشود.
- پمپ آب: وظیفه آن ایجاد فشار در سیستم و حرکت آب در طول مسیر می باشد. نمونه ای از پمپ آب(واتر پمپ) را در سیستم خنک کننده موتور 3 مشاهده میکنید.
- ترموستات: بسته به دما مسیر آب را در خودروها باز و بسته می کند.
- لوله های آب: مسیری که آب از قسمت های مختلف داخل موتور عبور میکند و گرمای ناشی از کارکرد آن را جذب میکند. برای استفاده از خدمات خودروبر داغستان به وبسایت ir مراجعه کنید.
پمپ آب
پمپ آب قلب سیستم خنک کننده موتور خودرو است. وظیفه پمپاژ مایع خنک کننده در سراسر سیستم بر عهده این قطعه است. پروانه، O-ring (واشر)، فلنج سیم پیچ اجزای پمپ آب هستند. پمپ آب نیروی مورد نیاز برای گردش مایع خنک کننده از طریق تسمه موتور خودرو را دریافت می کند.
سیستم خنک کننده موتور 3واتر پمپ
علاوه بر پمپ آب، دینام، پمپ هیدرولیک و کمپرسور تهویه مطبوع نیز نیروی خود را از موتور دریافت میکنند. رسالت خودروبر کرج ارائه خدمات به موقع و در اسرع وقت همراه با بهترین کیفیت است. برخی خودروها با فناوری جدید از پمپ های آب الکتریکی برای گردش مایع خنک کننده استفاده می کنند.
رادیاتور خودرو چیست و چه وظیفه ای در این سیستم دارد؟
رادیاتور شامل مجموعه ای از لوله های مارپیچی است که با باله های عمودی و افقی احاطه شده اند. دلیل وجود این صفحات افقی و عمودی افزایش سطح در دسترس برای انتقال و تبادل حرارت است. برای دریافت بهترین کیفیت خدمات امدادی با خودروبر داغستان تماس بگیرید. در اکثر رادیاتورها یک مخزن اضافی برای کنترل سطح مایع خنک کننده در رادیاتور تعبیه شده است. در صورت افزایش بیش از حد دمای موتور و افزایش فشار در رادیاتور، آب اضافی به داخل مخزن رانده میشود. زمانی که سطح مایع خنککننده رادیاتور پایین میآید، نیاز به آب توسط این مخزن تامین میشود.
نتیجه گیری: چطور از سیستم خنک کننده خودرو نگهداری کنیم؟
خودروبر کرج آماده امداد رسانی سریع در هر زمان از شبانه روز. ترموستات خودرو نقش یک سوپاپ اتوماتیک را ایفا می کند که معمولا روی سرسیلندر موتور خودرو نصب می شود. عملکرد ترموستات به این صورت است که تا زمانی که دمای آب به مقدار معینی نرسد، شیر ترموستاتیک بسته است. اجازه نمی دهد آب از بلوک موتور به سمت رادیاتور برود.
هنگامی که دمای آب به مقدار معینی می رسد، جیوه موجود در ترموستات منبسط می شود. باعث باز شدن شیر ترموستاتیک و جریان آب به سمت رادیاتور می شود. زمانی که دمای مایع خنک کننده (آب و ضد یخ) به زیر یک مقدار معین می رسد، جیوه منقبض میشود.
سوالات متداول در مورد سیستم خنک کننده خودرو ها
- علت وجود سیستم خنک کننده در خودرو ها چیست؟
پاسخ: وظیفه سیستم خنک کننده حفظ دمای کارکرد نرمال موتور است. دمای کارکرد معمولی موتور دمایی است که در آن موتور بهترین کارایی خود را دارد. خودروبر داغستان برای ارائه تمامی خدمات سیستم خنک کننده خودرو است.
- چرا موتور نمیتواند در حالت سرد بودن کار کند؟
پاسخ: سرد بودن باعث افزایش مصرف سوخت موتور و کاهش راندمان موتور میشود. گرم شدن موتور، روغن روان کننده تر می شود و احتراق بهتر می شود. موتور نرم تر کار می کند و راندمان آن افزایش می یابد.
- چرا از سیستم خنک کننده هوا برای موتور خودرو ها استفاده نمیشود؟
پاسخ: مهم ترین دلایل عدم استفاده از سیستم های هوا خنک در خودروها، ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی است.
جهت مطالعه در مورد سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها به مقاله سیستم TPMS از امداد خودرو فلاحی مراجعه کنید.
بدون کامنت